Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtys - Diktum Faktum - Kauno Kolegija

Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtys

Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtysKiek daugiau nei prieš metus Technologijų ir kraštotvarkos fakulteto Pramoninių technologijų ir dizaino katedros dėstytojai turėjo galimybę gerosios patirties apie tvarios aplinkos, ekologiškų baldų, kitų interjero objektų projektų bei tvarumo studijų programų realizavimą pasisemti Pietų Afrikos Respublikoje (PAR) . Balandžio pirmą savaitę ne tik katedros, bet ir viso fakulteto dėstytojams bei studentams buvo suteikta galimybė šios patirties pamokas pratęsti.

Pristatome Kauno kolegijoje visai neseniai viešėjusius profesorius iš Stellenbosch universiteto:

Mark SwillingUniversiteto Visuomenės lyderystės mokyklos (School of Public Leadership) Tvarios plėtros (angl. Sustainable Development) programos koordinatorius ir Tvarumo universiteto (Sustainability Institute) akademinės veiklos direktorius; Tsama Hub Transdisciplinary, Sustainability, Analysis, Modelling, Assessment Hub projekto doktorantūros studijoms lyderis; Atsinaujinančios ir tvarios energetikos studijų centro (Centre for Renewable and Sustainable Energy Studies) valdybos narys; tyrėjas, vertinamas ir remiamas Nacionalinio mokslinių tyrimų fondo (NRF); Ekologiško kaimo Lynendoch mieste (Lynendoch Ecovillage), kuriame realizuojamos Tvarios plėtros magistrinių studijų programa, įkūrėjas;

Evelyn Gillian Swilling (mergautinė pavardė E. Annecke) – Tvarumo instituto direktorė, pagrindinė šios mokyklos steigėja, viena iš Lynedoch miesto plėtros ir Ekologiško kaimo įkūrėjų. Ji daugelį metų moko veiklų organizavimo, vadybos ir vadovavimo, kai ypatingas dėmesys skiriamas visų procesų supaprastinimui, tvarumui ir aplinkosaugos etikai; dėstytojavo ne tik įvairiuose PAR universitetuose, bet ir Jungtinės Karalystės Warwick universitete (Warwick Business School), Jungtinių Amerikos Valstijų Harvard universitete (Kennedy School of Government).

Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtysTik pradėjus skaityti paskaitas profesoriai kiekvienam klausytojui užduoda savęs pažinimo klausimus. Atsakymų į pačius paprasčiausius klausimus paieška priverčia susimastyti… Dažnas, net ilgai pagalvojęs, negali atsakyti iš kur atiteka vanduo, kuriuo kasdien jis naudojasi, kur nukeliauja šiukšlės iš konteinerio, kas ir kur augina maistą, kurį jis kasdieną valgo ir kada sekanti mėnulio pilnatis, bet tikrai visi, net suskirstydami į grupes: vietinių ar užsienio, drabužių ar kitų daiktų, vardino garsius prekių brendo vardus ir tikrai visi galėjo išvardinti tris greito maisto restoranų pavadinimus.

Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtysM. ir E. Swilling yra parašę 448 puslapių knygą pavadinimu Just Transitions“, už kurią ne veltui gavo visuotinį pripažinimą ir net apdovanojimą. Joje, kaip patys autoriai įvardina, rašoma apie „tvarumo tyrinėjimus ir atradimus šiame nesąžiningame pasaulyje“, pasisakoma griežtai prieš naujai suformuotą visuotinę aplinkosaugos politiką, kuri neatitinka globalizacijos problemų progresinio masto ir neigiamų pokyčių greičio. Autoriai pristatė daugybę idėjų, kaip sukurti ekosistemas, nenuostolingai išnaudojant dirvožemį, vandenį, saulės energiją ir kitus gamtinius išteklius. Šiais klausimais jie ne tik rengia spaudos konferencijas, kreipdamiesi į mokslininkus ir visuomenę, kalbas parlamente kreipdamiesi į vyriausybę, bet ir gyvu pavyzdžiu visam pasauliui demonstruoja savo pačių sukurtą „tvariąją“ bendruomenę.

Nuo lokalaus prie globalaus: profesorių iš PAR patirtysStellenbosch universiteto miestelyje jie įkūrė Ekologišką kaimą-gyvenvietę, skirtą įvairių Pietų Afrikos socialinių sluoksnių gyventojams. Pagrindinis šios idėjos tikslas – suprojektuoti gyvenvietės infrastruktūrą, sudarytą iš vėjo, saulės, vandens, nuotekų, kelių, elektros ir telekomunikacijų ekosistemų ir ugdyti bendruomenę gyventi ekologiškai, būti finansiškai bei ekonomiškai perspektyviais ir nepriklausomais. Harmonijoje gyvenantys ne tik vienas su kitu, bet ir su gamta, bendruomenės nariai mokinami užtikrinti saugią erdvę, kurioje ne tik gerą gyventi, bet ir kurti, kur sukauptomis žiniomis ir patirtimi dalinamasi su visais, norinčiais sekti jų pavyzdžiu. Šioje gyvenvietėje įsikūrę šeimos daugiausiai iš aplinkinių ūkių, kuriose auga beveik 500 mokyklinio amžiaus (iki 9 klasės) vaikai. Jiems specialiai įrengtos universalios salės ir kabinetai įvairiai kūrybinei, mokslinei bei sportinei užklasinei veiklai. Ikimokyklinio amžiaus vaikai lanko grupes, kur yra ugdomi pagal M. Montessori programą.

Tikėtina, kad po paskaitų ciklo M. ir E. Swilling paliko pėdsakus ne vieno tiek dėstytojo, tiek studento – būsimo savo aplinkos formuotojo, o galbūt, net ir savo bendruomenės kūrėjo, mintyse.

Jums taip pat patiks...